Muszą być teoretyczne podstawy

Życie publiczne, polityka rządzą się takimi samymi prawami jak inne dziedziny życia. Tu również niezbędne są teoretyczne podstawy, konieczna jest znajomość poszczególnych słów i pojęć.

Ja do sprawy podchodzę z punktu widzenia pedagoga. W dydaktyce funkcjonują zasady nauczania. Jedną z nich jest wiązanie teorii z praktyką.

Korzystajmy z naszych konstytucyjnych praw

Proces, gdy zdobytą wiedzę stosujemy w praktyce, wydaje się być bardzo praktyczny, oczywisty i naturalny.

To co jest naturalne i oczywiste w życiu wydaje się, że bardzo często ignorowane jest w życiu publicznym, wśród polityków w szczególności.

Efekty takich postaw bywają bardzo śmieszne, tylko śmiać powinniśmy się przez łzy. Działania oparte na radosnej twórczości wywołują bardzo niekorzystne skutki dla większości obywateli i kraju.

Ludzie porozumiewają się między innymi poprzez słowa, które mają określone znaczenia. Mąka i cukier puder wyglądają podobnie, mają podobną strukturę i podobne przeznaczenie. W większości jednak nie zastępujemy nazwy cukier nazwą mąka lub odwrotnie.

Niektórzy pewnie się już uśmiechają i myślą sobie, co ma piernik do wiatraka? Czyli mąka i cukier do życia publicznego i polityki. Wbrew pozorom bardzo dużo.

Wyobraźcie sobie, że wchodzicie do sklepu, prosicie by ekspedientka podała wam mąkę, gdy zamierzacie kupić cukier lub odwrotnie.
Prawda, że tak się nie da, powstaje chaos? Gdybyśmy mieszali znaczenie słów i pojęć w trakcie zakupów, to do domu przynieślibyśmy często rzeczy zbędne i niepotrzebne.

To, co jest nie do przyjęcia w życiu codziennym, w trakcie wykonywania prostych życiowych czynności nie wiadomo dlaczego akceptowane jest w życiu publicznym i polityce w szczególności.

Brak edukacji przygotowującej do życia, w tym edukacji obywatelskiej powoduje
, że ludzie wkraczający w dorosłe życie nie mają minimum wiedzy teoretycznej niezbędnej do rozumienia mechanizmów rządzących życiem publicznym i polityką. Tak jak można by mylić mąkę z cukrem pudrem, mylone są przejawy totalitaryzmu z demokracją. Lista mieszania znaczenia poszczególnych pojęć jest oczywiście bardzo długa.

”Nie ma większego bogactwa w narodzie nad światłych obywateli”

Brak podstaw teoretycznych niezbędnych do rozumienia życia publicznego, stylów sprawowania władzy zastępowany jest radosną twórczością, która oczywiście powoduje chaos. Trudno się dziwić takiemu stanowi rzeczy, bo przecież zamiast cukru kupowana jest mąka lub odwrotnie.

Najgorsze w tym wszystkim jest to, że bardzo często elementarnej wiedzy na temat znaczenia poszczególnych słów i pojęć istotnych w życiu publicznym nie mają politycy, dziennikarze, nauczyciele, którzy świadomie lub nie szerzą radosną twórczość wśród zwykłych ludzi.
Polskie szkoły uczą różnych rzeczy, ale programowo omijają edukację obywatelską, która jest jednym ze sposobów na uodparnianie na propagandę i manipulację.

Człowiek świadomy, to przecież człowiek bardziej pewny siebie, który potrafi lepiej niż ten nieświadomy, dbać o swoje interesy.

Mocnych podstaw do rządzenia społecznościami lokalnymi i krajem nie da się budować na radosnej twórczości, manipulowaniu ludźmi i propagandzie.

W życiu publicznym, polityce podobnie jak w innych dziedzinach życia niezbędne jest przynajmniej minimum wiedzy teoretycznej, które następnie trzeba stosować w praktyce.

Barbara Berecka

This entry was posted in Demokracja i wolność, Demokracja po polsku, Dyskusje społeczno - polityczne, Edukacja obywatelska i edukacja przygotowująca do życia, współdziałanie i współpraca, Życie społeczno-polityczne and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.