”Wyzwanie szarej strefy w edukacji”

Zapraszamy do lektury i dmuchania – Zróbmy kampanię społeczną

Komisja Europejska sporządziła raport na temat korepetycji pod tytułem ”Wyzwanie szarej strefie w edukacji” w którym alarmuje, że rynek prywatnych lekcji jest coraz większy, a korepetycje powiększają segregację uczniów.

”Gazeta Wyborcza” poinformowała, że ” Większość tych zajęć zdaniem autorów raportu naśladuje oficjalną edukację. To znaczy – powiela szkolne zajęcia lekcyjne”.

W ”Gazecie Wyborczej” zamieszczone są wypowiedzi znawców tematu. Jan Truszyński dyrektor generalny ds.edukacji i kultury UE powiedział między innymi: ”- To ma ogromny wpływ na kwestie równościowe, rynek pracy, edukację i życie rodzin. Nie da się już dłużej udawać, że szara strefa w edukacji nie istnieje – mówi Truszyński. – Gorzej, że tego wsparcia nie otrzymują dzieci, które najbardziej tego potrzebują. Prywatne lekcje opłacają głównie zamożni rodzice, w ten sposób powiększają przewagę swoich dzieci nad tymi z rodzin uboższych”.

Dalej w ”Gazecie Wyborczej” czytamy ”Elżbieta Putkiewicz, pedagog z Uniwersytetu Warszawskiego, ekspertka Instytutu Spraw Publicznych ( m. in. na jej badaniach Komisja oparła swój raport) (…) I podsumowuje: – Coś jest nie tak z naszą szkołą, nie tylko tą w Polsce, skoro dzieci tracą czas na zajęcia, które potem muszą powtarzać za pieniądze. Być może mamy wobec dzieci zbyt duże wymagania? Być może nauczyciele są źle przygotowani? Wiem na pewno, że dzisiejsza pedagogika właśnie nad tym powinna się poważnie zastanowić – mówi”.

Dobrze, że poprzez raport Komisja Europejska zwróciła uwagę na problem. Edukacja szkolna jest droga i nieefektywna.

Bardzo sugestywny jest sam tytuł raportu. Publiczną tajemnicą od lat jest, że np. w Polsce większość korepetycji udzielanych jest w ramach szarej strefy, czyli przez osoby, które od uzyskanych wynagrodzeń nie odprowadzają podatku.
Druga sprawa to fakt, że nauczyciele udzielają korepetycji swoim uczniom lub uczniom koleżanek i kolegów.

Polecamy – Tylko edukacja i tworzenie miejsc pracy

To jest dla mnie sytuacja nieprawdopodobna, że część osób pracujących legalnie państwo łupi ile może, na ile się da, a w edukacji, która ma ogromny wpływ na kształtowanie postaw, zachowań jest takie przyzwolenie na łamanie prawa, uzyskiwanie dochodów bez konieczności płacenia choćby jakiś symbolicznych podatków, o składkach na ubezpieczenie społeczne nie wspominając.

To jest między innymi przykład, że w Polsce nie opłaca się legalnie pracować, prowadzić działalność gospodarczą.

Udzielanie korepetycji przez nauczycieli szkół publicznych powinno przynajmniej budzić wątpliwości, mieszana uczucia. Udzielanie korepetycji swoim uczniom lub w ramach wymiany z koleżankami i kolegami mnie dziwi. Pieniądze przecież nie mogą być najważniejsze.
Udzielanie odpłatnych korepetycji w ramach szarej strefy, bez płacenia podatków od dochodów przez czynnych nauczycieli szkół publicznych jest czymś, co nigdy nie powinno mieć miejsca.

Polecamy – Polityki nie można prowadzić w oparciu o kłamstwo, manipulacje i brak kompetencji

Powiedzcie mi, jak to jest możliwe, że ludziom, którzy naruszają prawo, uchylają się od płacenia podatków władza powierza wychowanie, kształcenie dzieci i młodzieży?

Na przykładzie korepetycji widać jak bardzo zagubiona i zdemoralizowane jest znaczna część społeczeństwa polskiego. Dla bardzo wielu dobro drugiego człowieka, ustalone zasady i prawo nic nie znaczą, liczy się tylko kasa.

Można oczywiście szukać sobie usprawiedliwień, bądź śmiać się w twarz takim naiwnym jak autorka tekstu, których jest trochę w Polsce, którym zależy na budowaniu kraju w oparciu o szacunek dla drugiego człowieka, przestrzeganie ustalonych zasady i prawa. Bo przecież większość w Polsce kręci, kombinuje i dobrze na tym wychodzi.
– Tak niestety jest. Tylko nie można przy tym usprawiedliwianiu się zapominać, że dobrze wychodzi się w perspektywie krótkiego czas, korzyści doraźnych. Dość powszechna demoralizacja, zakłamanie, tonące finanse państwa i samorządów, to są efekty dróg na skróty, nie liczenia się z nikim i niczym.

Zapraszamy do lektury i dmuchania – Szkoła nie może być celem samym w sobie

Postawy budzące wątpliwości, działania naruszające prawo powinny być ograniczane, marginalizowane. Nauczycielom powierzamy nasze dzieci, przyszłość kraju, od nich musimy wymagać w szczególności poszanowania drugiego człowieka, działania zgodnego z prawem. Ogromne znaczenie ma jaki przykład dają nauczyciele – wychowawcy, co poprzez swoje postawy w życiu przekazują naszym dzieciom i nam, jak postrzegani są w środowisku, jaki dają przykład.

Barbara Berecka

This entry was posted in Edukacja obywatelska i edukacja przygotowująca do życia. Bookmark the permalink.

One Response to ”Wyzwanie szarej strefy w edukacji”

Comments are closed.